Érdekes írások azoknak, akik érdeklődnek a közelebbi és távolabbi múlt iránt

Történelem Mindenkinek

Történelem Mindenkinek

Az I. világháború tankjai

Egy új fegyvernem születése

2023. január 06. - Szentgáli Zsolt

Az I. világháború tankjai

 

Az I. világháború „nem egészen úgy alakult”, ahogy a stratégák előre eltervezték. Gyors hadműveletekre számítottak, esetleg néhány nagyobb csatára a határok mentén – mindenképpen támadásra és győzelemre.

Aztán bekövetkezett négy év terméketlen állóháború, lövészárokharc.

Egyik legfőbb kérdésnek az bizonyult éveken át, hogyan tud a gyalogság „átvánszorogni”, azon a bizonyos „kritikus 400 méteren”, ami a szemben álló lövészárkokat elválasztotta egymástól.

Az „okos” tábornokok természetesen alapvetően a hagyományos módszerekben gondolkoztak: „tüzérségi előkészítés” (azaz brutális ágyútűz, néha napokon át, a védők tömegeinek legyilkolásával), majd a támadó gyalogság tömegeinek belehajszolása a védők géppuskatüzébe.

Mások azonban különféle újításokkal próbálkoztak: elgázosítani az ellenfél védőit, esetleg középkori módra páncélmellénybe öltöztetni a gyalogságot.

Aztán 1915-ben Angliában jött az ötlet: korábban már létező technikai újítások egyesítése egyetlen új fegyverré.

Melyek voltak ezek a modern technikai lehetőségek: acéllemez, hátultöltő ágyú, géppuska (1880-as évek), robbanómotor (1880-as évek), lánctalp.

mark_i.jpg

A Mark I volt a világ első valóban felfegyverzett és bevetett páncélos harckocsija. Felismerhető nyújtott rombusz alakjáról, a teljes testen körbefutó lánctalpáról és a kormányzást megkönnyítő hátul elhelyezett kerekéről.

british_mark_i_tank.jpg

Majdnem 10 méter hosszúra sikeredett, 28 tonnás (!!!) tömegét a hathengeres, 150 LE-s benzinmotor próbálta mozgatni. A motor a test belsejében helyezték el, ami belül szörnyű zajt eredményezett a személyzet számára. A nagyon rossz tömeg / teljesítmény arány miatt még országúton is csak legfeljebb 6 km/h sebeséggel vánszorgott.

mark_iv_belul.jpg

Felhasználásában nehézséget okozott, hogy irányításához több (legalább 8!!!) személyre volt szükség: ketten irányították, két-két katona kezelte a fegyverzetet és legalább ketten törődtek a motor és a többi belső gép működtetésével.

mark_ii_noi.jpg

A fegyverzetet az oldaldobozokban tudták elhelyezni. Kétféle altípusban építették: a „férfi” változat oldalaiba 57 mm-es ágyúkat építettek, a „női” változatba pedig oldalanként 3-3 géppuskát.

Mivel alakja egy korabeli motorkerékpár üzemanyagtartályára hasonlított, ezért kapta – mintegy fedőnévként – a „tank” nevet.

british_mark_iv_tadpole_tank.jpg

A rombusz formájú alaptípust folyamatosan fejlesztették a háború során a britek. A csúcsot a Mark IV-essel érték el. Ennek már nem volt szüksége hátsó kormánykerékre, benzintartályát pedig védettebb helyen, hátul helyezték el.

mark_a_whippet.jpg

A jelen kor érdeklődői számára a Mark A Whippet („agár”) már „tankszerűbbnek” tűnik – hiszen formája nem rombusz és valamiféle „toronyszerűséggel” is rendelkezik.

Specialitásaként a két lánctalpat két külön benzinmotor hajtotta (90 LE összteljesítménnyel), melyek a csak 14 tonnás és 6 méter hossz testet úton képesek voltak akár a fantasztikus 12 km/h-s tempóra is „felgyorsítani”. Irányításához elegendő volt már egyetlen vezető is.

Ágyúval nem szerelték fel, csak 4 db (7,7 mm-es) géppuskával, melyek négy irányba tüzeltek.

Meet the Schneider CA1: The First French Tank Ever Built | The National  Interest

A britek I. világháború szövetségesei a franciák is láttak fantáziát az újfajta harci eszközben.

A Schneider CA 1 alakján látszik, hogy ekkortájt a harckocsi-tervezés bizony még „pionír” szakaszában járt. A 6 méter hosszú, dobozszerű testre hátul tettek ajtót, ahol bemászhatott 7 főnyi személyzet.

Fegyverzetét furcsa mód aszimmetrikusan helyezték el: jobb oldalára 75 mm-s ágyút tettek (nem angol mintájú „dobozban”, hanem kerékdobbal rögzítve) + mindkét oldalra egy-egy 8 mm-es géppuskát.

A French Schneider CA1 tank and... - WW1 Colourised Photos | Facebook

A jármű mindenestől csak 12 tonnát nyomott, de a derék franciák képesek voltak egy mindössze 55 LE-s (!!!) négyhengeres benzinmotor belepakolni, amivel országúton is kb 8 km/h-s tempóval tudott vánszorogni…

Schneider B16 Saint Chamond – Wikipédia

Azért a franciák is tudtam szimetrikus külsejű, előre tüzelő járművel építeni. Ez lett a Saint Chamond.

Robosztus 75 mm-es ágyút építettek az orrába és mindkét oldalára felszereltek 2-2 8 mm-es géppuskát is. Kezeléséhez 9 katonára volt szükség.

St-Chamond-WWI-Tank | Vehicles |

Sokkal hosszabb (majdnem 9 méter!) és nehezebb (23 tonna) is volt, mint a CA 1-es. Különleges felépítése – orra hosszan a lánctalp elé nyúlt – azonban problémákat okozott: tagolt terepen (márpedig a harcmező többnyire ilyen!) orra könnyen a talajba fúródott.

French Char St Chamond

Egészen különleges (kombinált) meghajtással építették: a 90 LE-s benzimmotor dinamót hajtott meg, az így nyert elektromos áram segítségével mindkét lánctalpat külön-külön villanymotor hajtotta! Egészen modern gondolat. Akár a 12 km/h-s tempót is elérhette így.

ft-17.jpg

Franciaországban – talán épp a híres Renault-gyár mérnökei – jöhettek rá arra, hogy tank nem csak „ormótlan óriás” lehet: létezik élet a 10 tonna alatti tartományban is, illetve nem kel egy „acéldobozba” mindenáron 8-10 harcost belezsúfolni…

1917-ben született meg a híressé vált Renault FT-17-es. Alig 6,6 tonnás, csak 4 méter hosszú testébe a gyár 35 lóerős (!!!) motorját építették, amivel még országúton sem tudta elérni a 8 km/h-s tempót…

This Puny French Vehicle Was the First Great Tank | WIRED

Talán megalkotói sem voltak akkor tisztában vele, hogy milyen korszakalkotó műszaki megoldással álltak el, amikor a kicsiny testre KÖRBEFORGATHATÓ LÖVEGTORNYOT szereltek. Manapság nem is tudnánk már tankot enélkül elképzelni – és így volt ez már a II. világháborúban is. A toronyba először géppuskát, később pedig már 37 mm-es ágyút szereltek.

This Puny French Vehicle Was the First Great Tank | WIRED

A kis testbe mindössze két harcos fért el: egyikük vezette, másikuk pedig a fő fegyvert kezelte.

Aki itt tart cikkem olvasásában, az bizonyára megfogalmazta már a kérdést: és a németek?

Nos: a II. világháború első szakaszában majd a tankokat olyan sikeresen alkalmazó nemzet, az első világégés során bizony igen lassan reagált e téren.

 a7v_tank_1.jpg

 

Csak 1917-ben kezdték gyártani az A7V nevű „rohamszörnyeteget”: a súlyát sikerült 30 tonna (!!!) fölé tornászni. A mérnökök azt a megoldást választották, hogy mindkét lánctalpat külön benzinmotor hajtotta meg: ezek mindegyike 100-100 LE-s volt, de tömege miatt így sem érte el még országúton sem a 13 km/h-s sebességet.

Alaposan felfegyverezték: az elejére egy 57 mm-es ágyút szereltek, hátulra és az oldalakra pedig összesen 6 db (!!!) géppuskát.

a7v_szemelyzet.jpg

Az A7V nem csak tömege lett a világháború „rekordere”, hanem személyzetével is: összesen 18 (!!!) harcos zsúfolódott össze benne, akik közül 12-en a géppuskákat kezelték.

A járműből összesen 20 db készült el és a harcban sem bizonyult túl sikeresnek…

3_tonnas_ford_tank.jpg

A háború utolsó szakaszára „beszálló” amerikaiak egy igazi „törpével” rukkoltak elő 1918-ban. Ez lett „3 tonnás Ford tank”. Az 1,6 m „magas” „dobozkába” két harcost zsúfoltak bele: egyikük vezette, másikuk pedig a 7,62 mm-es géppuskát kezelte. A két lánctalpat külön-külön hajtotta meg a két 45 LE-s motor, de a rendkívül kis tömeg ellenére is csak 13 km/h-t értek el. Összesen 15 példány épült belőle – mert véget ért a háború…

3_tonnas_ford_tank_2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tortenelem-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr118019902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motorogre 2023.01.07. 15:39:16

kÖSZÖNJÜK ! Ha valaki tudja, egészítse ki ... oroszok, olaszok, japánok?

Szentgáli Zsolt 2023.01.07. 17:52:44

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Örömmel készítettem. Már régóta foglalkoztatott a téma.

Szentgáli Zsolt 2023.01.07. 17:54:55

@Motorogre: Amennyire tudom, az Általad felsorolt három, nemzet közül egy sem készített tankot az I. világháború során.
A japánok igazából csak a háború elején harcoltak röviden (a kínai és csendes-óceáni német gyarmatokat foglalták el), az olaszok szegények voltak, az orosz ipar pedig elmaradott.

Motorogre 2023.01.08. 09:37:14

@Szentgáli Zsolt: Köszönöm. Talán Lebegyenkó - bár sose volt kész.

gigabursch 2023.01.08. 11:58:48

Érdekes, hogy az Indina Jones 3-ban a Mark IV úgy "száguld", vágtató lóval is alig lehet utolérni...
Pedig nem tudott talán még 20-sazl sem dövögni.

@Motorogre: @Szentgáli Zsolt:
A szovjet (orosz) tankokról és fejlesztésükről itt egy viszonylag jó összefoglaló (persze a vájtfülűek számos kifogásolnivalót találnak ebben is, mint minden ilyenben), de amőgy érdemes megnézni.
www.youtube.com/watch?v=QbTyzXkfYs0
S valóban, az I. VH nekik még harckocsi mentes volt.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2023.01.08. 12:05:06

Érdemes kiegészíteni a listát a német LK-II tankkal (Leichte Kampfwagen II) annak magyar vonatkozása miatt. Ez a whippet tankhoz nagyon hasonló, szintén Joseph Wollmer által tervezett német gyártású tank, amelyből az A7V-hez hasonlóan szintén néhány 10 darab készült összesen. A tervdokumentáció és néhány legyártott alkatrész a svédekhez került, akik mint Stridsvagn m/21 gyártották és állították szolgálatba.

A legyártott példányokból a háború végén 14 valamilyen úton-módon, szétszerelt állapotban hozzánk került, rejtésben voltak a szövetséges ellenőrző bizottság távozásáig. 1928-ban - még mindig titokban - ebből állították fel az 1. harckocsiszázadot, a békeszerződés tiltásának kijátszása miatt formálisan a RUISK (Rendőrújonc Iskola) keretein belül. Éppen a titkolózás miatt nem sok részletet lehet tudni arról, hogyan és mire használták, mi lett velük, de kering valahol a neten egy fotó, ahol Jászberényben állnak felsorakoztatva közösen a később - szintén rejtve - beszerzett Fiat 3000 típussal (amely egyébként a Renault FT 17 licenszelt változata).

Szentgáli Zsolt 2023.01.08. 15:28:48

@Pascal: Köszönöm szépen az alapos szakmai kommentet!

Szentgáli Zsolt 2023.01.08. 15:30:08

@gigabursch: Jó észrevétel az India Jones 3-t illetően. A filmesek sokszor nem ügyelnek a pontosságra.

Motorogre 2023.01.10. 17:13:51

@gigabursch: Köszönjük. Reméljük a III. VH ... meg se történik.

gigabursch 2023.01.12. 08:15:36

@Motorogre:
Amint belátják az idióták, hogy tüzet nem tüzelővel kell oltani, akkor talán igen: Megúszhatjuk...
Talán...
süti beállítások módosítása