A Fiatal Demokraták Szövetsége 1988 tavaszán alakult.
1990 óta minden országgyűlési választáson elindulnak (természetesen az önkormányzatiakon és az európai parlamentieken is).
Most egy kronologikus válogatást hoztam a narancsos párt első 30 évéből.
1990
Ezt valószínűleg az is ismeri, aki nem is élt még 1990-ben: humor, életkori jelleg: a fiatalos életérzés szembeállítása a megkövült, elaggott kommunizmussal...
Már 1990-ben is szerepelt a plakátokon az a férfi, aki - 1989-es beszéde miatt - a párt egyik legismertebb arca volt. Megfigyelhető, hogy milyen sokat fejlődött a nyomdatechnika az évtizedek alatt.
A humor itt is feltűnik: a három egymás mellé tett profil a kommunista korszak Marx-Engels-Lenin "szentháromságán" ironizál. Azért a főcím már kiemel valakit a "csapatból". Egy jó bulihoz jó zenekarok is kellettek...
Fodor Gábor több pártot is végigjárt - és mág ma is feltűnik néha a TV-ben...
Ez a plakát már az önkormányzati választásra készült, ősszel. Lendületes, buzdító.
Egy másik 1990 őszi plakát: a hölgy később pártot váltott.
1994
A párt abban az évben egy Roxette-slágert (svéd pop-zenekar volt) választott kampánydalként (egyébként pedig a "Liberális Szövetség" tagjaként indultak az SZDSZ-szel együtt).
A nyomdatechnika még régies. A "más" szó nyilván a kormánnyal szembeni ellenzékiségre utal.
1998
Furcsa mód erről a plakátról hiányzik a narancs szín, a kék pedig erőtelejsen dominál. Az üzenet egyértelmű: "válaszd a jövőt!" A plkaáton női politikus nem szerepel - viszont az öt férfiú mindegyik ma is aktív és mai is ugyanabban a csapatban játszanak.
Itt már feltűnik a narancs - de azért még a kék dominál. 1998-ban Több helyen közös jelölteket indítottak - már az első fordulóan is - az akkori ellenzéki pártok.
2002
A színek továbbra is: kék-narancssárga. A hívószó: jövő. A mondatok szelídek, kérők. A miniszterelnökség folytatásához kérik a voksokat.
Miután a 2002-es első forduló meglepetést hozott, így a kormánypárt igen erős kampányt folytatott a két forduló között. A plakát képe erre utal - a szöveg pedig mindössze egyetlen szóból áll.
Ez a plakát is a második fordulóra készült. Kormányon lévőtől szokatlanul egyfajta "ellenzék-elleni" érveléssel él. Egyfajta "utolsó próbálkozás" a szavazókat visszatartani a kormányváltástól.
2006
A 2006-os kampányüzenet egyértelmű: kormányváltás. A V betű utal Churchill híres mozdulatára (Victory = győzelem). A kézen látható narancsos karkötőt sok példányban szétosztották. A kék szín eltűnt.
Egy újabb egyszerű plakát - egyetlen színben. A jelszót később használták az önkormányzati választásokon is: pl. "Neki csak Eger / Miskolc Í/ Szeged stb. számít".
Ez a plakát végre konkrét ígéreteket tartalmaz - szinte pár programot. A mondatok elsősorban szociális jellegű témákkal foglalkoznak. A narancs mellett szinte eltörpül a piros-fehér-zöld "szalagocska".
Ellenzéki pártként azért előkerült kormánybíráló plakát is. Az MSZP-re utalva ennek színe erősen piros. A szegénynek ábrázolt gyermek fotója kívánja megtámogatni a szlogenné vált fő üzenetet.
2010
A szórólapon a mosoly nem véletlenül magabiztos: ez volt az a választás, ahol borítékolni lehetett előre a győztes személyét. Itt már sokkal kevesebb a narancs és sokkal több a piros-fehér-zöld. Megint új lett a szlogen.
Azért egy apró ellentmondást felfedezhetünk: a szöveg szerint "csak a Fidesz", de a másik oldalon mégis két párt logója szerepel (Fidesz + KDNP).
Most nem kellett új fotót és új üzenetet készíteni a 2. fordulóra. Ilyen a magabiztos győzelem.
A pártelnök fotója felkerült az egyes egyéni jelöltek szórólapjaira is. Miután a többséget a párt már az első fordulóban megszerezte, így a "végre erős kormány" kitétel a 2/3-os többség megszerzésének céljára utal.
A kék szín teljesen eltűnt: csak narancs és piros-fehér-zöld.
2014
Négy év kormányzás után kérték a voksokat a folytatáshoz. Klasszikus plakát: mosolygó jelölt, narancs szín (a kék is visszatért), a két párt logója. A szlogen ("ő már bizonyított) a váltás ellen érvel.
Az új idők jelölte: a Facebook használata!
A sok férfi mellett, kisebb számban hölgyeket is indított a narancsos párt. Fontos: mindenki mosolyog, mindenki a jelöltet nézi - tudatosan az összes generáció jelen van (gyermekek - aktívak - idősek)
A plakát közli is, mi az ok a mosolyra: "Magyarország jobban teljesít".
Kormányzó párttól szokatlanul nagyon erős ellenzék-ellenes kampányt folytatott a Fidesz 2014-ben. A piros-fekete színhasználat is teljesen tudatos.
A 2014-es kampány fontos eleme a Simon Gábor szocialista politikus számláján talált néhány százmillió forint, mely tisztázatlan forrásokból került oda. A Fidesz igyekezett ezt az elemet "csúcsra járatni".
Az ilyesfajta, kifejezetten kigúnyoló, nevetségessé tevő képi világgal 2014 előtt nem találkoztunk a kampányban.
Ez az egyszerűbb kivitelű szórólap is az ellenzékre való voksolástól igyekszik óvni a lakosságot. A 2004-2009 közötti miniszterelnök ekkor tűnik fel alapvető negatív mozgósító elemként.
Ez a szórólap számtalan helyi változatban készült - egyfajta "politikai démonizálás" szándékával. Mindenhol a helyi ellenzéki jelölt ellen igyekeztek mozgósítani.
Kifejezetten gúnyolódó plakát: mindenkiről a legrosszabb pillanatában készült portré, a beállítás a rendőrségi fotókat idézi - és persze középen a bohóc. Nevetségessé tett jelöltekre nem szívesen voksol az állampolgár.
2018
A plakát üzenete egyértelmű: csak nemzeti színek (narancs sehol): a képen egy nyugodt, megfontolt, éppenhogy csak mosolygó miniszterelnök - a jelszó pedig korábbról már ismerős.
Az egyéni jelölteknél visszatért a narancs-kék színhasználat. A szlogen sokrétűen értelmezendő: az ellenzék és a "migránsok" jelentik a veszélyt, de mi vagyunk a "nyugodt erő". Egyre erősebb a Facebook szerepe a kampányban.
Visszatért a négy évvel korábbi "ellenzéktől elriasztó" plakát is.
Hasonló fotótechnikával: "málészájú" politikusok, újra kiemelt szerepet kap Gyurcsány Ferenc - de sikerült még nála is riasztóbb "főgonoszt" találni az Amerikában élő milliárdos személyében. A tematika most nem "rabosítós", hanem "kerítésbontós".