Érdekes írások azoknak, akik érdeklődnek a közelebbi és távolabbi múlt iránt

Történelem Mindenkinek

Történelem Mindenkinek

"Akik" lebombázták a Harmadik Birodalom iparát - amerikai négymotrosok

2024. január 06. - Szentgáli Zsolt

A II. világháborúban a németek elsősorban közepes bombázókat vetettek be - egy korábbi posztomban írtam is már ezekről (az angliai légi csata kapcsán).

Az angolszász légierők azonban olyan gépekkel is rendelkeztek, melyekkel sokkal nagyobb bombaterhelést voltak képesek eljuttatni, sokkal nagyobb távokra. Ráadásul ezekből többet is tudtak gyártani, mint Németország. Sommás megállapítás szerint az USA ipara döntötte el a világháborút.

 b17_chino_airshow_2014_framed.jpg

A vílághírű Boeing cég a '30-as évek közepén fejlesztette ki a B-17-et. Az amerikai légierő kívánságainak megfelelően maximális felszálló tömege elérte a 29 tonnát (ebből összesen 8 tonnányi (!!!) bombaterhet tudott magával hordozni.

Ekkora tömeg "röptetését" négy motorral tudták megoldani, ezek mindegyike 1 200 LE teljesítményt adott le. Csúcssebessége így is csak 460 km/h volt, hatótávja viszont 3 200 km.

b_17_cabin.jpg

A bombázótiszt a gép orrában kapott "munkahelyet", körbeüvegezett kabinban, a pilótaállás előtt és alatt.

b-17-title-good-24470-768x492.png

Az általában zárt alakzatban, a vezérgépet követve repülő "Repülő Erődök" egyik ellensége a légvédelmi zárótűz volt. A németek részben erre a célra használták a kiváló minőségű 88 mm-es ágyúikat.

b_17_harcban.jpg

Valószínűleg ennél is több kép  - és amerikai hajózó - veszett oda, amikor a német légtér védelmét ellátó vadászgépek támadtak rájuk.

Az USA légiereje azzal próbált védekezni, hogy rengeteg 12,7 mm-es géppuskával (két oldalt, alul, felül, elől) szerelte fel a B-17-eseket és olyan alakzatban "röptették" őket, hogy géppuskáik tüze átfogó fedezetet alkosson.

b_17_faroklovesz.jpg

A típust folyamatosan fejlesztették. Az összesen megépített több, mint 12 ezer (!!!) példányból a legsikeresebb a G-széria (8 600 darab) volt, melyet már hátsó géppuskával és hozzá tartozó "faroklövész" állással is elláttak.

b_24.jpg

Az USA hadvezetése nem volt mindenben megelégedve a Repülő Erődökkel, ezért a Consolidated céget felkérték egy másik típus megalkotására. Ez lett a B-24-es. Könnyen fel lehetett ismerni különleges alakjáról: csónak alakú test, kettős függőleges vezérsíkkal. Rövidebb, de robosztusabb, erősebb gép volt, mint a B-17-es.

32 tonnás felszállótömegéből 5 800 kg lehetett a hasznos bombateher. A négy  1200 LE-s motor 467 km/h-ig tudta felgyorsítani.

b_24d_fulke.jpg

A különbségek ellenére a kialakítás alapkoncepciója megegyezett a Boeing típusáéval: a bombázótiszt itt is az orr-fülkében kezelte célzó-berendezését.

b_24_faroklovesz.jpg

A faroklövész szintén tiszta üvegezett kabinjából irányozta ikergéppuskáit.

b24crew.png

A Liberator ("Felszabadító") legalább tíz fős személyzettel repült: két pilóta, fedélzeti mérnök, navigátor (térképpel és nem GPS-sel!!!), rádiós (aki lövész is), bombázótiszt és több olyan lövész, aki fegyvereivel "sündisznóvá" változtatták a gépet.

A megépült 18 ezer példányból a D- és a J-szériákból készült a legtöbb.

b_29.jpg

Háborús időkben mindig felgyorsulnak a fejlesztések. A két fenti típusnál sokkal modernebb és nagyobb B-29-es 1942-ben emelkedett először a levegőbe - és 1943-ban már szolgálatba is állt.

Teljesen új megoldásként túlnyomásos fülkével repült, azaz a személyzetnek nem kellett kitennie magát a fagyos szélnek és a dermesztő hidegnek. A géppuskákat is teljesen máshogy építették már be - ahogy a fotókon ez jól látszik.

b_29_cabin.jpg

Más volt a gép egész alakja is kiképzése is: nagy, üvegezett kabinból, a gép orrából vezette a két pilóta - immár közös "munkahelyen" dolgozva a bombázótiszttel.

b_29_bombaz.jpg

A Superfortress felszálló tömege már  63 (!!!) tonna volt, a motorjai egyenként 2 200 LE-t adtak le. Ezzel 570 km/h fölé tudott gyorsulni és elérhette a döbbenetes 6 600 km-es hatótávot. Elsősorban a Csendes-óceán vidékén, Japán ellen vetették be őket. 4 tonnányi bombát vihetett magával. 4 000 darab készült belőle és az USA nem adta át használatra egyik szövetségesének sem.

Ezzel a géppel elérték fejlesztési csúcsukat a légcsavaros bombázók - most már a sugárhajtásúak korszaka következett.

A bejegyzés trackback címe:

https://tortenelem-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr6318296805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etniez 2024.01.08. 11:20:02

Én pedig olyan adatokat láttam, hogy a Harmadik Birodalom ipari termelése 1945-ig nem csökkent, hanem emelkedett. Csak a háború utolsó néhány hónapjában lett égető hiány mindenből, de akkor már úgy is mindegy volt.
Nem a bombázók nyerték meg a háborút, hanem a szovjet-orosz emberek, akik meghaltak a fronton, egyszerűen felőrölve a német népet. Három az egyhez haltak meg, de így is kibírták népességgel.
Most ugyanezt szívja Ukrajna is. Jól harcolnak, jobb technikával, kisebb veszteségekkel, de amíg oroszország simán beletol újabb és újabb 100.000 embert a darálóba, addig nem fognak bírni velük.
A németeknek sem jött be a technikai és hadászati fölény.

A háború végén már sima terrorbombázásokat (pl Drezda) hajtott végre a szövetséges légierő, annyira nem volt mit lebombázni.

Etniez 2024.01.08. 11:22:16

Mindazonáltal a szovjet-orosz emberek halála értelmetlen lett volna az USA segítsége nélkül, nagyrészt ők gépesítették a Vöröshadsereget.

larvar0 2024.01.08. 16:33:18

"Valószínűleg ennél is több kép - és amerikai hajózó - veszett oda" - gép lesz az, biztosan elírás a blogger részéről.

"Rövidebb, de robosztusabb, erősebb gép volt, mint a B-17-es." - magyarul inkább robusztus lesz az, bár sokan helytelenül robosztusként írják. Angolul is robust. Latin eredetű szó.

Az a baj, hogy az amerikai imperialisták nem csak a fasiszták iparát, vasúrvonalait és kikötőit bombázták stratégiai bombázókkal, hanem teljesen nyilvánvaló civil célpontokat is. A kísérő vadászgépeik pedig minden földi célpontra lecsaptak, lőttek a visszaúton, hogy ne cipeljék a sok lőszert feleslegesen a hazai bázisukra. Valószínűleg ha egy óvodáscsoport vagy templomi körmenet került a célkeresztbe, azokat is szétlőtték. Mert így volt gazdaságos, ha már ellenséges (vagy megszállt holland, francia) terület felett voltak, akkor visszaúton elsütötték az összes lőszert.

Ugyanakkor megy az ajvékolás, hogy a németek, az oroszok, a japánok... El kell ismerni, hogy minden oldalon voltak háborús bűnösök.

@Etniez: Így van, a szovjet ember nyerte meg a háborút. A mai Oroszországban ezért is van Sztálinnak kevésbé negatív megítélése (központilag megy a rehabilitációja), mint azt közép-európai szemmel elvárnánk. A mi szemünkben egy őrült mészáros, diktátor.
Az orosz ember elismeri, hogy egy diktátor volt, de úgy vélik, hogy a nagy tisztogatásokkal ő megtisztította az országot azoktól az elemektől, akik aláásták volna a rendszert. (Nyilván a tábornokok kivégzése nem ide tartozik.) Az orosz ember és a hivatalos történelemformálók úgy vannak vele, hogy a kemény kéz nélkül a Szovjetunió nem állt volna készen fasiszták támadásakor. Széthúzás lett volna. Mi tudjuk, hogy a sztálini terror inkább aláásta a szovjet hadi gépezetet, de az orosz úgy gondolja, hogy Sztálin a tisztogatásaival gatyába rázta az országot.
Még a zsidó származású oroszok, ukránok, litvánok is mentegették Sztálint utólag, mert Hitler ellen harcolt. Nekik ez lett a fontos mozzanat a sztoriban, hogy antifasiszta volt a Dzsugasvili. Ez mindent felülír a legidősebb zsidók emlékezetében, akik akkor voltak fiatalok vagy közvetlenül a háború után születtek.
Az orosz ember amúgy évszázadok óta zsarnokok, cárok uralma alatt élt, nekik azért annyira nem volt szokatlan, hogy nincs demokrácia meg polgári szabadságjogok.
süti beállítások módosítása