Érdekes írások azoknak, akik érdeklődnek a közelebbi és távolabbi múlt iránt

Történelem Mindenkinek

Történelem Mindenkinek

Kelet-európai autók "csodái" - az NDK-ipar leleménye a Barkas

Újabb válogatás magyar férfiak keserű tapasztalataiból

2023. február 24. - Szentgáli Zsolt

A korábbi posztokban személyautókról szóló "népítéletekből" válogattam - de a kommunista időszak bővelkedett a tervezési / kivitelezési hibáktól hemzsegő haszonjárművekben is: kisbuszok, áruszállítók stb.

A szocialista ipar egy rákfenéjeként a '60-as években még tűrhető színvonalúnak számító járműveket évtizedekig nem fejlesztették - ezért menthetetlenül elavultak.

A Kelet-Németországban gyártott Barkas legismertebb típusa, a B 1000-es 1962-ben, mutatkozott be először. A gépekbe egészen 1989-ig kétütemű, háromhengeres Wartburg motor került. Az alapváltozat 1 000 köbcentije 45 lóerőt tudott magából „kipréselni”. Tipikusan abszurd, kelet-európai ötlet egy személykocsiba is gyenge motort építeni egy "teherautóba / kisbuszba."

 fr_museum_barkas_chassis.jpg

 Magyarországon léteztek különleges, nem kelet-európai motorokkal átépített példányok is.

Mikrobuszként, zárt áruszállítóként és kétüléses kisteherautó változatban is gyártották.

A többség már elporladt - Barkas B1000 (1974) veterán teszt

"A rohadék!

egy rüheteg autó! soha többet!
céges auto volt én meg soför voltam igy ez jutott...


kettő darab akumlátorral rendelkezett a mi kis Barkasunk mert

 az volt a gondja hogy hidegben nem indult könnyen.....hideg egyenlő nyáron reggel 20 fok!
szivató padlógáz inditás. 1 perc -2perc semmi


aksi nulla sarut át a másikar egy két motorfordulat és indult is...bemelegdett aksi sarut át a másikra akkor a maradék energiával elindult és fel is volt töltve mindkét akku igy reggel is elindult...

barkas_gyari_huto_516902205142560.jpg

a víz az folyamatosan forrt

kolléga mindig levette a tartályt ha bugyogott és kilogatta az ablakon. ez meg is lett igy oldva...

a kipufogoja olyan volt akár a szita.

a kuplung folymatosan beszart. hol meg a bowden szakadt le.


fűtés egyszerüen nagyszerüen volt megoldva a hűtő mögött a lábtérnél ki volt vágva a lemez flex-el igy télen fütött nyáron meg leégette az ember lábát.

barkas-skoda-wartburg-gyari-radio-elado-27708307.jpg
volt valami kis elektronikai problémája ami ugy mutatkozott hogy ha be volt kapcsolva a világitás nem szolt a rádio...és forditva...

igy nappal rádioztunk este világitottunk.

barkas_toloajto.jpg

az oldalsó toloajtok folymatosan leszakadtak kisebb erőfeszitésre..amire szükség volt a sinek ugymond zsirmérgezése miatt.
szigetelése nulla volt ez nyáron és télen egyaránt szar.....

viszont a fékkel volt némi probléma mert lasulást csak akkor produkált ha 3-szor lenyomtuk egymás után tövig a fékpedált..de utánna satuzott rendesen.
szóval élménydus utakon vettem részt vele......"

 Roncsok: NDK-s járművek egy autószerelőnél - Szellemvárosok Magyarországon

"Átkozott egy élmény..

Hát, hol is kezdjem.. Életem legkalandosabb, legszórakoztatóbb és egyben legborzalmasabb rémálma vált valóra ebben az autónak nem nevezhető keletnémet borzadályban.


Villanyszerelő brigádként működve nyúztuk az autót, és habár hosszabb távra nemigen használtuk, alig telt el olyan hét, amikor ne jött volna elő egy megszokott hiba, netán egy-egy újabb meglepetés, mely sosem volt véges.

Ezekből adok egy kis ízelítőt mindenki számára, melyek ennyi idő elteltével már mókásnak tűnhetnek, de higgyék el, akkoriban közel sem volt mindig az..


Nyaranta, jó időben a következő problémákat produkálta az autó kínzó rendszerességgel.
A hűtőviz folyamatosan felforrt nagy melegben, mely mindig a vacak hengerfejtömítésre volt vissazvezethető.

Nagyobb emelkedők csak erősítették ezt a helyzetet.

barkas_kormany.jpg

Emiatt a tágulási tartály a műszerfal elé lett helyezve, mondanom sem kell, azért, mert így könnyebb volt az elszökött hűtővizet pótolni - menet közben.

Bizony volt olyan kb. 10 km-es utunk, mikor is teli üdítős flakonokkal felfegyverkezve, csaknem 12 liter vizet kellett utántölteni...(!)

Ez a probléma, hengerfejtömítés cseréjével kis időre elhárítható volt.


Az "átok" fűtése állandó jelleggel működött, ezért a nyári meleg időszakokban a sofőrről patakokban folyt a víz.

A legjobban lábnál működött ez a fűtés, tehát a cipőben volt a legelviselhetetlenebb. Emlékszem olyan esetre, amikor a második űléssorból egy méteres vízmértékkel nyomtam a gázpedált, miközben a sofőr kollégám az űlésre felhúzott mezítelen lábát szellőztetve kormányzott.


Tél beköszöntével, olyan érzésünk támadt, mintha ez a fűtés egyik pillanatról a másikra elillant volna.

Rettenetes hideg uralkodott a szigeteletlen, kisebb-nagyobb résekkel tarkított belsőben,mely csak akkor vált valamivel elviselhetőbbé, amikor egy teljes napon át szigeteltük az autó lemezeit-természetesen belülről.

barkas_es_trabant.jpg


Évszaktól függetlenül robbant le az autó, olyan gyakorisággal, hogy már-már meg is szokhattuk volna, ha nem mindig munkából hazafele menet tette volna ezt. Ez a tette olyan szavakat csalt elő az emberből, amilyeneket egy futball edző is megirigyelhetne a vesztésre álló csapata bajnoki mérkőzésén.

Történt olyan is, amikor egyszerre

nem volt alapjárati fordulatszám,

 rossz volt a kézifék,

és kihagyott egy henger.

barkas_belul.jpg

Ilyen esetben különleges vezetési stílust kívánt a helyzet emelkedőkön araszolgatáskor a forgalomban, mely abból állt, hogy a

 jobb lábam sarkával a fékpedált kezeltem, miközben ugyanezen lábfejem végével gázfröccsöket kellett adagolnom, nehogy leáljon a motor.

Bal lábammal csupán kuplungoltam.

Ilyen esetekben a motor fogyasztása az egekbe szökött, láthatóan esett az üzemanyagkészlet mutatója. Hozzávetőleg 18-22 literes fogyasztásról van szó.
lyuggatták szanaszét a hűtőt..

Hibalista

- Kézifék: Általában függőleges állásban fogott egy picit.
- Hengerfej: Minden ötszázadik kilométernél újra kellett hengerfejezni.
- Fényszórók: Egy zseblámpával is többet lehetne látni éjjel..
- Oldalajtó: A tolóajtó gyakori rendszerességgel leesett, vagy nem záródott..

barkas_b1000_romos.jpg
- Hátsó ajtó: Soha nem záródott, be kellett drótozni.
- Hűtőventillátor: Hardy tárcsa (tengelykapcsoló) időközönként ( nagyobb gázadásnál!) megadta magát, ilyenkor a ventillátor tengelye kalimpált egy pillanatig, majd a ventillátor darabokra robbanva több helyen kilyukasztotta a hűtőt.

- ...Ezeken kívűl: Fékek nem fogtak, 1-2 henger nem működött, fogyasztása pedig az egekben volt."

A bejegyzés trackback címe:

https://tortenelem-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr4118051194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

larvar0 2023.02.25. 12:26:33

Az egy ostoba tévedés vagy hatásvadász fikázás, hogy kishaszonjárművekbe csak Kelet-Európában építettek be gyenge motorokat. Az olaszok, jugoszlávok (ami nem volt egyértelműem kelet-európainak tekintett nemzet akkoriban), japánok, indiaiak stb. autógyártói is összehoztak alulmotorizált kisteherautókat. Ha megbízható lenne, akkor nem hiányoznának a brutális lóerők. A 60-as években fejlesztették ezeket, akkor nem kellett 130-cal autópályázni a melós kisbusszal. Megjegyzem ma se kellene, lenne szabad.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2023.02.25. 14:15:14

Létező hibákról beszélünk, de ez a vég nélküli "kutyázás" szerintem is túlzás. Én két cégnél, különféle Élethelyzetekben is vezettem évekig. Meg tudtam vele barátkozni. Még a Hungaroringen is mentem vele egy kört.

mpapa 2023.02.26. 00:40:43

Mielőtt valaki kevesli a 45LE-t ne feledjük, hogy ez 2 ütemű motor és ez kb. megfelel egy 60-65LE-s 4 ütemű motornak. Szóval nem annyira kevés ez 1962-ben.
De, hogy más számokat is mondjak 1970-ben a Peugeot J7-es kisbuszt 48-63LE-s benzin ill. dízel motorral szerelték, a Ford Transitok 51-62LE-s, VW Transporter 50, 62, 66 LE-s motort, a Mercedes kisteherautói pedig 60LE-s motort kaptak.
Szóval nincs nagyon szégyenkezni valója az NDK-s mérnököknek max. amiatt, hogy ez 2 ütemű motor volt. Ne feledjük, hogy a nehézipar a német birodalomban a 2. VH előtt nem a keleti részen volt és korszerű szerszámgépeket valuta hiány miatt nem tudtak beszerezni, így pedig egy 4 ütemű gyártás beindítására nem volt mód. Annak idején a Rába is motor és komplett gyártósort vásárolt a Saviem-MAN-Ferrostahl konzorcuimtól.
A Barkassal inkább az volt a gond, hogy 1962-től egészen 1989-ig gyakorlatilag változatlan formában készült. A 4 ütemű változat akkor készült el amikor az NDK-nak napjai csak voltak hátra. Ahogy későn jött a 4 ütemű Trabant és Wartburg, a 6 hengeres IFA, a Deutz motoros Robur meg pláne.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.26. 02:26:09

Csatlakozom mindenkihez, ez a gyenge motor dolog nem endéká specialitás.A 70-es, 80-as években az állólányka Mergában is volt a 200D motor, ami valami vérnűsző 60-65 lóerőt tudott, pedig az nyugati volt és prémium.Ás az valszeg nehezebb is volt, mint a Wartung.
De manapság is a legtöbb alsókategóriás kiskocsi, vagy alsóközepes is olyan puruttya motorokat kap a legfapadosabb kivitelekbe, hogy szinte visszagurul az emelkedőn.

lutria 2023.02.26. 14:52:30

Ez az írás honnan,hány helyről lett összegereblyézve?

Szentgáli Zsolt 2023.02.26. 17:32:38

@mpapa: Köszönöm a komoly szakmai hozzászólást és adatokat!
Én is úgy látom, hogy az NDK autói hozták az 1960-as évek elejének színvonalát - és pont az volt a gond velük, hogy 25 év alatt nem fejlesztettek, így a világ elment mellettük...

Szentgáli Zsolt 2023.02.26. 17:34:41

@lutria: Egy korábbi autós posztom alcímében írtam, hogy az "idézőjellel" ellátott részeket a Népítéletről gyűjtöttem - mer valós tapasztalat van mögöttük.

Szentgáli Zsolt 2023.02.26. 17:35:39

@geegee: Köszönöm az észrevételt! Nekem inkább az furcsa utólag, hogy személygépkocsi motorját építették be kisteherautóba.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.02.27. 00:09:31

@mpapa: Amennyire én tudom, 1945-re szinte csak a keleti részen maradt épkézláb ipari kapacitás.
A 40-es évek végén több BMW készült az NDK-ban mint az NSZK-ban.
A Barkas a 60-as években érkezett és azért akkor már ez nem volt modern. A DKW Schnellaster mellett az lett volna, de a Barkas kb az utód mikrobusszal (DKW F1000 / Mercedes-Benz N1300) egy időben érkezett.
És itt a lóerő az utolsó dolog volt.
A Barkas azért lett ilyen mert ennyire volt képes az NDK ipar. Külön motor, pláne környezetvékdelmi megfontolások már esélytelenek voltak. Kb örültek hogy éltek, pedig az elején nem jött ki annyira a különbség jólétben, de kb 10-20 év elég volt rá.
süti beállítások módosítása