Érdekes írások azoknak, akik érdeklődnek a közelebbi és távolabbi múlt iránt

Történelem Mindenkinek

Történelem Mindenkinek

Adatok a Kádár-korszak alkoholizmusához

2022. február 11. - Szentgáli Zsolt

Adatok a Kádár-korszak alkoholizmusához

 

Az alábbi írás diákjaim kérésére született. Nem teljes, mindenre kiterjedő elemzés, hanem néhány tény és összefüggés rövid felvillantása.

alkoholfogyasztas_1950_utan.png

1950-ben a magyar lakosság (különösen a vidéken élő agrárnépesség) elsősorban bort fogyasztott. A bort sokan maguk termelték (saját szőlőjüket művelve). A sör inkább a városaik itala volt.

           A bor fogyasztása a kommunista korszakban jellemzően stagnált, az 1980-as években figyelhetünk meg visszaesést. Ezt vélhetően a magyar lakosság akkori elszegényedése, az életszínvonal csökkenése okozhatta.

           A nagyüzemekben, ipari körülmények között (ám feltűnően gyenge minőségben és roppant csekély választékban) előállított sör árát a rendszer folyamatosan alacsonyan tartotta. Mivel az évtizedek alatt jelentős urbanizáció zajlott, sokan áramlottak az iparba, a városokba, így a sörfogyasztás négy évtizeden át folyamatosan növekedett.

           A legmeredekebb növekedést a tömény szeszek fogyasztása mutatja, mintegy 35 éven keresztül. A szeszgyárakban előállított, gyümölcsöt lényegében soha nem látott, szeszből, cukorból, aromából gyártott kommersz „pálinkák”, konyakok fogyasztása egyre elképesztőbb méreteket öltött.

           Az olcsó sörrel „probléma” akadt: nem elég „ütős” – ezért a magyar munkásosztály (és TSZ-parasztság) a sört nem önmagában itta, hanem kért mellé egy (vagy inkább több…) „tüskét” („kommersz cseresznyét” stb.). A kis „féldekás” üvegeket itták munka előtt, munka után (és közben is…). A konyak vált a munkahelyi „köszöntések” alapvető italává – vezetőkénél is nőknél is. Ezzel „bélelték ki” az alkoholmentes italokat is.

           Mindezek mellett ne felejtkezzünk el a házi pálinkafőzés (és fogyasztás) évszázados hagyományáról sem. („Ne menjen már veszendőbe a hullott gyümölcs”…). Sokan egészítették ki keresetüket munkatársaknak, ingázó-társaknak árult házi pálinkával.

alkoholfogyasztas_es_majbetegsegek.jpg

           A következmény: a ’80-as évek közepéig az összesített „alkohol-egyenérték” fogyasztása meredeken emelkedett – az alkoholizmus tömeges problémává vált. Az egészségügyi következmények is egyértelműek: a túlzott alkoholfogyasztás elsősorban a májat betegíti meg, de hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségek tömegessé válásához, a férfiak korai halálozásához is.

           Zárásként azon érdemes még elmélkedni, mi állhat annak hátterében, hogy a lakosság ilyen széles tömegei fogyasztottak ilyen hatalmas mennyiségű szeszes italt? A viszonylagos olcsóság önmagában nem lehet kielégítő magyarázat.

Az okok nyilván sokrétűek, de arra az ellentmondásra mindenképp fel kell hívnunk a figyelmet, hogy az életszínvonal (a ’80-as évek elejéig) folyamatosan emelkedett, a reálbérek nőttek – de a Kádár-rendszer alapvető szabadsághiánya, a mindennapok stressze mégis a „könnyű bódulat” felé hajtotta honfitásainkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://tortenelem-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr2617412392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bandibacsi34 2022.02.12. 09:59:59

Azert az alkoholizmust nem lehet a diktaturaval magyarazni. A magyar semmi az északi nepek alkoholizmusahoz kepest!!

Szentgáli Zsolt 2022.02.12. 10:50:56

@Bandibacsi34: Köszönöm az észrevételt! Olyan meredek a növekedés (különösen 1960 után), hogy mégiscsak kell valamilyen összefüggésnek lennie a társadalmi folyamatokkal.. (Konkrét felmérések mutatják, hogy faluhelyen a TSZ-esítés 1961-es befejezése után nőtt meg tömegesen a "kocsmázás".). A falusi kocsma régen szinte társasági hely volt, a társadalmi élet központja - az 1960-as évektől "züllött le" ivóvá...

Drago Brutic1 2022.02.12. 11:54:52

@Bandibacsi34: Kit értesz északi népek alatt? Baltikum, Skandinávia, Észak-Kelet Európa?
Finnországban pld egészen látható az alkoholizmus jelenléte (pld Tallin-Helsinki italkomp), a dánoknál most készült film a témáról (még egykört mindenkinek), de az alkoholfogyasztási statisztikában mégsem állnak az élmezőnyben. Talán, mert a skandináv társadalom ingerküszöbe sokal alacsonyabb a mienkhez képest, és problematizálják az alkoholizmust. A Kádár korszakban az alkoholfogyasztás nem volt problematizálva társadalmi szinten, sőt, piedesztálon volt, mint közösségszervező erő (katonaanekdoták, munkahelyi ivászat). Egyetértek a cikkel.

CSOKKI MÁLNA 2022.02.12. 12:11:02

Vajon Ferkó már ekkor is..? :)

Hegge Balázs 2022.02.12. 12:52:43

@Bandibacsi34: Északon az év jelentős részében sötét van és hideg. Mit lehet tenni? Isznak mint ökör, hogy elűzzék a depressziót. Emiatt olyan jók (szerintem) az északi metal zenekarok/zenék.

Hegge Balázs 2022.02.12. 12:54:05

@CSOKKI MÁLNA: Hogy idézzem a "költőt": Mi az hogy? Nagyon is!

csker 2022.02.12. 12:56:11

A borfogyasztás csökkenése két okra vezethető vissza inkább. Az egyiket lényegében a szöveg kimondja (városokba áramlás, olcsó sörök gyártása), de a másik - és talán lényegesebb - ok az, hogy vidéken szinte mindenki megtermelte a bort magának (pincék, szőlőstelkek stb.). Az 1970-es évektől érzékelhető volt, hogy a fiatalabb generáció már nem akar délutánonként és hétvégente fárasztó szőlőmunkákkal bajlódni, inkább megveszi azt, amihez egyszerűbben (és olcsóbban) hozzájuthat.

Szentgáli Zsolt 2022.02.12. 13:16:52

@csker: Ez fontos meglátás volt, köszönöm! A szőlővel való munkálkodás valóban fárasztó és időigényes.

várom a levelet 2022.02.12. 13:53:37

@Bandibacsi34:Izlandon,meg máshol miért ittak?

várom a levelet 2022.02.12. 14:00:46

@Szentgáli Zsolt: ha olvastad az Egy tiszta nőt.ott zugkimérések voltak nagyon régen,de tisztességesen belehúztak.

várom a levelet 2022.02.12. 14:02:10

az írek régen krumpliból főzték a pálinkát,fekete halálnak nevezték,talán nem véletlenül.

pkovaks 2022.02.12. 14:43:16

@Drago Brutic1: A svedek az arvak könnyet is meginnak ha alkohol lenne...Svedorszag es Finnorszag között közlekedö hajok jo peldak ra, sokan (tisztelet a kivetelnek) csak azert mennek hogy jol berugjanak par fillerrel olcsobban mintha otthon tennek (taxfree) avagy a szomszed ne lassa...Regen csinaltak mekk elek modra mindenfeleböl palinkafözöt...Ma egy otthon tartott nem hasznalt poros palinkafözöert majdnem annyit ad a birosag mint egy komolyabb gazdasagi buncselekmenyert.Akik közel laknak Daniahoz azok inkabb atjarnak vagy tovabb menve Nemetorszag a cel az olcsobb piakhoz (csak a HID meg a HAJO ami nagyon megdragitja a dan-nemet utat de valasztekban jobb mint a sved SYSTEMBOLAGET iszonyuan tularazott es gagyi valaszteka.(az arakat megnezhetitek a www.systembolaget.se oldalon)

nyelv-ész 2022.02.12. 17:34:22

Ezt a 80-as években csökkenő életsznvonalat nem nagyon tudom hová tenni. Addigra gőzerővel ment a háztáji, beindultak a gmk-k, az utak tele lettek autókkal, köztük egyre több drága nyugati autóval (kizárt, hogy mindet amerikai nagybácsik vették ajándékba a Konsumexnél). Mi is jobban éltünk, csóró értelmiségi családként. Autót tudtunk venni, még nyugatra is tudtunk utazni - igaz, csak úgy fapadosan, kempingezve.

Az alkoholfogyasztási statisztika romlása egyrészt valóban eredhet abból is, hogy a fiatalabb generációk már nem a házibortól és házipálinkától részegedtek, hanem megvették a boltban, kocsmában. A házi pálesz ugyebár nem szerepelt a statisztikában, főleg, ha a lepárlás is otthon történt. (Volt is metilalkohol-mérgezés minden héten a hírekben.)
Másrészt pedig eredhet az általános társadalmi elzüllésből is. Nagyapám, aki a XX. század nagy részét végigélte, mindig azt mondta, hogy a Kádár-rendszer nem terrorral tart rendet, hanem kajával-piával.

2022.02.12. 17:49:51

@nyelv-ész: Nagyapám, aki a XX. század nagy részét végigélte, mindig azt mondta, hogy a Kádár-rendszer nem terrorral tart rendet, hanem kajával-piával.

Nagyapadnak Igaza Van. A Kádár rendszer egy erkölcsi elhulyuleshez vezetett. Napjainkban is látható nyomai vannak hogy 37 év mekkora kiuresedest okozott erkölcsi és mindenfajta normák terén

Szentgáli Zsolt 2022.02.12. 18:38:53

@nyelv-ész: Köszönöm az észrevételt!
A GMK-kat illetően igazad van, de a 80-as évek bizonyosan okoztak reálbér-csökkenést sok társadalmi rétegnek (pl. állandóan emelkedtek az árak). Természetesen sok jövedelem nem lett látható a statisztika számára; illetve a 70-es évek végére elért életszínvonalat sokat többletmunkával tudták szinten tartani.
Természetesen nem tudjuk, hogy miért csökkent valójában a borfogyasztás 1985 környékén. Az életszínvonal-csökkenést lehetőségként vetettem fel csupán.

Szentgáli Zsolt 2022.02.12. 18:58:06

@Team Vincent: Egyet értek Veled, a Kádár-rendszer valóban erkölcsi züllést okozott.

fran7 2022.02.12. 20:28:51

@nyelv-ész: Pedig az általad elmondottak igazsága ellenére a 80-as évek hozta az ország eladósodását. S akkor alakult ki az egymillió szegény, akiket azóta sem tudtunk kihozni a mélyszegénységből. Magyarországon a rendszer váltás épp ezért lett így levezényelve. Amikor már nem lehetett titkolni a bajt, akkor szépen Kádárék átadták a hatalmat,hogy ne az ő nyakukba hulljon a baj, amit létrehoztak.
Ha éltél a 80-as években, akkor ködösen emlékezhetsz Solt Ottiliára,aki a szegényeknek gyűjtött pénzt a tévében. Az egy hallgatólagos elismerése volt a hatalomnak arra, hogy ezen a téren baj van, volt.

trabant24 2022.02.12. 21:36:18

Most nincs (már nincs) szocializmus, nincs Kádár, de az emberek isznak rendesen. Zacher Gábor rendszeresen megkongatja a vészharangot. Talán genetika? Akkor a pangásra fogtuk, és most?

Mérnork 2022.02.12. 22:08:00

Kádár alatt simán lehetett piálni a munkahelyeken (is). A teljes foglalkoztatás miatt rengetegen csak tengtek-lengtek a melóban, nem voltak a dolgozók így kizsigerelve, mint ma a multinál. Túlóra szinte semmi, műszak végén mindenki mehetett amerre akart. Rengeteg szabadidő maradt, pláne ha városon, lakótelepen lakott valaki, de falun is, ha valaki csak dolgozott a TSZ-ben, de semmi plusz háztáji. Szórakozási lehetőség, vagy kitörési perspektíva annál kevesebb volt a többségnek, maradt a piálás, melóhelyen, kocsmában, otthon.

Billy Hill 2022.02.12. 23:45:01

@trabant24: Nem hallottál még a zorbáni elnyomásról? Kádár-Grósz-Németh alatt miattuk ittunk, Antall idején a sz*rul sikerült váltás miatt, Orbán-1 alatt a túl sok "polgár" szó miatt, Megyó-Fletó-Gordonka idején a ránk szakadt nagy szabadság miatt, 2010 óta pedig megint a diktatúra küldi le a torkunkon a lőrét. Szerintem ezen már csak az ellenzék Zayos győzelme tudna segíteni... ;-)

Halibuli 2022.02.13. 07:19:42

A szesztilalom nem jött be az USA-ban sem, sem a 9 órás rendelet a 80-as években Magyarországon.

Takács Miklós 2022.02.13. 08:26:56

@nyelv-ész: Éppen ez az összefüggés. Az életszínvonal "emelkedéshez" kellett a második gazdaság. Lehúztak 8 órát a gyárban vagy a TSZ-ben, és utána indult a 2. műszak. Az életszínvonal emeléséhez nagyon sokat, 12-14 órákat kellett dolgozni. Kizsigerelték magukat az emberek, és alkohollal "pihenték" ki a nagy hajtást.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2022.02.13. 08:59:05

1. Az első grafikon mit mutat? Mi a függőleges tengely? A boldogságfaktor mértéke vagy mi?

2. Nem ellentmondva a "a májat betegíti meg, de hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségek tömegessé válásához" kijelentésnek: Az alkohol durván és közvetlenül megbetegíti az emésztőrendszer egyéb részeit is, pl hasnyálmirigy. KÖzvetetten pedig gyakorlatilag mindent.

3. Egy pillanatig sem állítom, hogy ezek rossz aszámok, de el nem tudom képzelni, honnan lehet mértékadó adatokat szerezni mondjuk a 60as évek otthon előállított alkoholmennyiségéről.

Egyébként nagyon érdekes témakör ez, jók az ilyen írások.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2022.02.13. 09:00:54

@Mérnork: Ma a multiknál is csak tengenek-lengenek az emberek. Az igazi változás a szemléletben van, hogy ezt a mai tengés-lengést általában elismerik, mint munka (mint ahogy te is ezt teszed).

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2022.02.13. 09:03:30

@Team Vincent: Meg az azóta eltelt több, mint három évtized is.

kunzoo 2022.02.13. 09:11:41

@Team Vincent:
No mert előtte a zsidók, majd a németek kitelepítése es vagyonuk elkobzása szilárd erkölcsi alapokon nyugodott? Az a pompás, "bezzegarégiek" generáció hozta létre a mérgesgázokat, gyujtóbombákat, két világháborút egyebeket.

nyelv-ész 2022.02.13. 09:38:41

@fran7: Igen, ismerem a SzETA-t. Érdemes olvasni Moldovát, aki a 70-es éveket elég pontosan megörökítette. Mélyszegénység akkor is volt, százezrek laktak munkásszálláson, és csak annyijuk volt, ami 1-2 bőröndben elfért. Csak éppen akkoriban erről még nem lehetett írni, meg főleg a tévében nem lehetett róla szó.

midnight coder 2022.02.13. 09:45:26

@Team Vincent: A Kádár-rendszernek megvolt az az elõnye, hogy az emberek nem foglalkoztak mindenféle hülyeségekkel. Ma úgy csinálunk, mintha az lenne a világon a legnagyobb probléma, hogy pár lmbqwerty nem terjesztheti a nézeteit egyes országokban az általános iskolákban. Közben pedig rohad szét az egész civilzáció, és érik egy fasza kis atomháború ami véget vet az egésznek.

midnight coder 2022.02.13. 09:49:22

@kunzoo: Új generáció, újabb faszságok. És mindig nagyobbak mint az aktuális. Gondolod, hogy a mostani agresszívek nyomulása a BLM-tõl a CRT-ig nem fogja kitermelni az újabb koncentrációs táborokat? Már persze, ha eljutnak odáig az atomháború elõtt. Az amcsik nem tudnak belenyugodni a hegemóniájuk elvesztésébe, és pláne nem akarnak szembenézni azzal, hogy nem azért bukták el, mert a kínaiak annyira faszagyerekek, hanem azért, mert õk veszítették el a lendületüket.

kunzoo 2022.02.13. 10:13:16

@midnight coder:
Azért nem nagyobbak.
A spanyolok egész népeket töröltek el a föld felszínéről. Ezen népek helyébe az angol urak rabszolgákat hurcoltak. Most ezekhez képest a szivárványos rinyálás lófütty.

szánmonoxid 2022.02.13. 11:50:49

@Drago Brutic1:
Úgy érted, Tallinn?
Mellesleg amióta Észtország is EU-tag, ez már nincs, ugyanis nem adómentes övezet a komp.

A különbség az, hogy az északi országokban (Finnország ugye se nem skandináv, se nem balti) egy héten 1 vagy 2 nap isznak, akkor viszont sokat. A magyarok ellenben mindennap, kevesebbet, de heti átlagban többre jön ki.

@Hegge Balázs:
Baromság. Az év jelentős részében nincs sötét és hideg, csak a sarkkör környékén, ott meg kevesen élnek. A sűrűbben lakott részek az adott országok déli területei, ott meg nincs se hidegebb, se sötétebb, mint Lengyelország északi régióiban. A különbség kb. annyi, mint Budapest meg Berlin között.

@pkovaks:
Mivel az EU-n belül nincs forgalmi adó, ezért a tax free is megszűnt, legalábbis mint olcsóbb lehetőség. 25 évvel ezelőtti dolgokról írtok.

@Team Vincent:
Erkölcsi elhülyüléshez (züllésnek mondaná a magyar) az Orbán.rendszer vezetett.
A Kádár-rendszer a mostanihoz képest maga volt az erkölcs mintaképe.

@fran7:
Azért 40 évvel később az akkori eladósodásra hivatkozni elég röhejes. Mennyi is most az államadósság, és mennyi volt akkor?

@Mérnork:
"Kádár alatt simán lehetett piálni a munkahelyeken (is)."
Lehet, hogy a 60-as években igen, de a 70-es és 80-as években már szondáztattak. Szúrópróbaszerűen.
Szóval hagyjuk a mendemondákat.

@nyelv-ész:
"százezrek laktak munkásszálláson, és csak annyijuk volt, ami 1-2 bőröndben elfért"
Baromság. Aki dolgozott, az rendesen keresett (és mindenki dolgozott, mert kötelező volt), a munkásszállón meg a vidéki munkások laktak. Akik hétvégére hazautaztak vidékre, ahol rendes lakásuk (többnyire kertes házuk) volt.

Szentgáli Zsolt 2022.02.13. 11:53:43

@trabant24: Korábbi kommentedre reagálok. Természetesen nem tudom, hogy miért isznak most olyan sokat a magyarok. (Nyilván nem mindenki iszik és aki iszik, azok sem mind sokat). Ehhez szociológusok / addiktológusok és más szakemberek komplex vizsgálatára lenne szükség.
Szakmám a történelem: a táblázatból (főleg a piros csíkból) nekem az a feltűnő, hogy a magyar nép alkohol-fogyasztása a Kádár-rendszerben emelkedett meredeken és a rendszerváltást követően sem ereszkedett vissza a kommunista korszak előtti szintnek még a közelébe sem.

pkovaks 2022.02.13. 11:55:51

@szánmonoxid: Persze hogy nincs taxfree sved-finn között de valamivel olcsobb a pia a hajon (ezert is hivjak "fyllebåtnak" ) es ott isznak is a nepek rendesen...

szánmonoxid 2022.02.13. 11:58:10

"az 1980-as években figyelhetünk meg visszaesést. Ezt vélhetően a magyar lakosság akkori elszegényedése, az életszínvonal csökkenése okozhatta."
Ökörség. A 80-as években éltek a magyarok a legmagasabb életszínvonalon, amióta az országot megalapították.

A sör egyáltalán nem volt rossz minőségű (a minőség a magyarban nem gyenge vagy alacsony vagy erős vagy magas, hanem jó vagy rossz). És rengeteg import sör is volt, német, cseh(szlovák) és lengyel. Ezek közül a cseh sörök akkor is a világ legjobb sörei voltak, ahogy ma is.

"a Kádár-rendszer alapvető szabadsághiánya, a mindennapok stressze mégis a „könnyű bódulat” felé hajtotta honfitásainkat"
Ennél méretesebb ostoba, alaptalan faszságot nemigen írtak le ebben az évezredben, de nem is igen fognak, pedig még csak az elején tartunk.
A Kádár-rendszerben az emberek jól érezték magukat. Nem véletlenül van az akkor élt lakosság többségében nosztalgia az akkori idők után. Az akkor nem éltek meg benyalják az azóta a rendszerről összeírt, jelen cikkhez hasonló alaptalan baromságokat.

Szentgáli Zsolt 2022.02.13. 11:58:13

@p.a: Köszönöm észrevételeid! Az első grafikonban az Y tengely az egy főre eső alkohol-fogyasztást jelenti literben számolva (így gondolom).
Az emésztőrendszert illetően teljesen igazad van: a 2000-es övék közepén közeli ismerősünk halt meg hasnyálmirigy-rákban. 50 körül járhatott... Nem volt alkoholista, nem részegeskedett - de minden nap ivott (főleg a saját maga által termelt vacak bort és a főzetett pálinkát).

szánmonoxid 2022.02.13. 11:59:07

@Szentgáli Zsolt:
Előtte sem ittak kevesebbet, csak nem készült róla statisztika.

Szentgáli Zsolt 2022.02.13. 12:00:00

@szánmonoxid: Rosszindulatú megjegyzéseid ösztönöznek, hogy adatokkal alátámasztva írjak majd posztokat a reálbérek alakulásáról (1980 környékén) és az öngyilkosságokról a Kádár-korban.

Irbisz 2022.02.13. 12:49:45

@Bandibacsi34:
"Azert az alkoholizmust nem lehet a diktaturaval magyarazni. A magyar semmi az északi nepek alkoholizmusahoz kepest!!"
egy fenét :). Egyrészt ott nem nagyon van házifőzés meg saját borocska, ami miatt nálunk a hivatalosnál sokkal nagyobb az alkoholfogyasztás. Valamint az ebből adódó egészségkárosodás és halálozás itt többszöröse a skandinávokénak, ebbe persze egyéb életmódbéli problémák is szerepet játszanak, de lényeg a lényeg: nálunk sokkal rosszabb minőségű szarakat isznak a zemberek mint ott még ma is. Erre rátesz a mozgáshiányos életmód, a borszasztóan káros magyaros táplálkozás valamint a gyenge eü-ellátás.

szánmonoxid 2022.02.13. 12:54:33

@Szentgáli Zsolt:
Nem rosszindulatú, hanem tárgyilagos.
Más kérdés, hogy homlokegyenest ellenkezik azokkal az ostobaságokkal, amiket itt összehordtál. Csak hát veled ellentétben én éltem akkor.

Irbisz 2022.02.13. 12:57:11

@Team Vincent:
"Nagyapadnak Igaza Van. A Kádár rendszer egy erkölcsi elhulyuleshez vezetett. Napjainkban is látható nyomai vannak hogy 37 év mekkora kiuresedest okozott erkölcsi és mindenfajta normák terén"

na ja, de azóta nem lett sokkal jobb a helyzet, holott már demokrácia (?) van 32 éve, ami már összemérhető a 37 évvel. Sőt, sok tekintetben erkölcsileg rosszabbul állunk, mint 90-ben, amiben kb. minden oldalnak benne van a keze, bár a már 12 éve tartó orbán kormány erkölcsileg már jóval károsabb és őusztitóbb, mint amit a komenisták műveltek. Az alkoholizmus terén is mi a hozzáállásuk? A pálinka alapvető élelmiszer by orbán miniszterelnök elvtárs ...

Irbisz 2022.02.13. 13:05:49

@szánmonoxid:
""az 1980-as években figyelhetünk meg visszaesést. Ezt vélhetően a magyar lakosság akkori elszegényedése, az életszínvonal csökkenése okozhatta."
Ökörség. A 80-as években éltek a magyarok a legmagasabb életszínvonalon, amióta az országot megalapították."

a nosztalgia megszépithette az emlékeidet ha ilyen baromságot képes voltál leirni :) a 80-as évek elején vidéki nagyvárosban ahol felnőttem még rendszeren jártak kukázók, akik jókora bottal turták ki a kaját a szemétből, a nagyobb konténerekbe meg beküldték a purdékat buvárkodni a hagyományos módszerrel már nem elérhető kajákért és egyéb kincsekért. ma annyival jobban él a nagy átlag, hogy hihetetlen. menj észak-koreába, bizonyára ott is jól élnek szerinted.

"A sör egyáltalán nem volt rossz minőségű (a minőség a magyarban nem gyenge vagy alacsony vagy erős vagy magas, hanem jó vagy rossz). És rengeteg import sör is volt, német, cseh(szlovák) és lengyel. Ezek közül a cseh sörök akkor is a világ legjobb sörei voltak, ahogy ma is."
a magyar sörök borzalmasak voltak ( mondjuk ma se sokkal jobbak), másrészt rengeteg import sör nem volt, de ha mégis volt (erre nem emlékszem), a túlnyomó többség nem ezeket itta hektoliterszám, igy aztán lényegtelen mennyi volt.

"a Kádár-rendszer alapvető szabadsághiánya, a mindennapok stressze mégis a „könnyű bódulat” felé hajtotta honfitásainkat"
Ennél méretesebb ostoba, alaptalan faszságot nemigen írtak le ebben az évezredben, de nem is igen fognak, pedig még csak az elején tartunk.
A Kádár-rendszerben az emberek jól érezték magukat. Nem véletlenül van az akkor élt lakosság többségében nosztalgia az akkori idők után. Az akkor nem éltek meg benyalják az azóta a rendszerről összeírt, jelen cikkhez hasonló alaptalan baromságokat."

persze, mert kádár-apád egy nem túl magas, ám stabil miliőt biztositott, igy a lusta, dolgozni nem nagyon akaró népek mint mondjuk te, jól ellubickoltak a dágványba, mások meg alig várták, hogy valami jobb rendszer jöjjön.

nyelv-ész 2022.02.13. 13:36:42

@szánmonoxid: A cseh és keletnémet sörök valóban jobbak voltak a magyar söröknél, de ez nem volt nagy művészet: a keleti blokkban ahogy egyre délebbre mentél, egye rosszabb söröket ihattál.
Mellesleg az import sörökkel csak kevés helyen találkozhattál. Persze, volt a fővárosban néhány nagy üzlet, ahol akadt Tuborg, Gold Fassl is a 80-as években, de a vidéki ABC-kben, Közértekben, ÁFÉSZ boltokban csak egyfajta hazai sör volt. Ha épp volt.

szánmonoxid 2022.02.13. 14:35:30

@Irbisz:
Szerintem kevered a 80-as éveket a 90-esekkel. A 80-as években nem voltak kukázók, mindenki dolgozott.

"ma annyival jobban él a nagy átlag, hogy hihetetlen."
Lófaszt, mama.
A nagy átlag sokkal szarabbul él, mint a 80-as években, és van néhány mészaroslőrincgarancsitiborcz, aki jobban.

Sörügyben is ostobaságokat írsz, a magyar sörök jók voltak, jobbak, mint ma.
Import sör meg rengeteg volt.

"mások meg alig várták, hogy valami jobb rendszer jöjjön. "
Ja, a hozzád hasonló tolvajok, akik a közösből lopnak Orbán apád seggét dalolva nyalva.
Igaz, aki akkor lopott nagyobb tételben, azt felakasztották. Most is ezt kellene. Lehet, hogy te is ott végeznéd.

szánmonoxid 2022.02.13. 14:37:01

@nyelv-ész:
Lófaszt, mama.
Én rengeteget jártam vidékre a 80-as években, mindenhol volt sör, és nemcsak egyfajta. Nyáron is.
Kevered a 60-as évekkel a 80-asokat.

nyelv-ész 2022.02.13. 15:14:14

@szánmonoxid: Aha, és ez a stílus az import sörök mellékhatása? Lehet ellenvéleménye bárkinek, de ha repkednek a lóalkatrészek, akkor nem biztos, hogy meggyőzöl másokat.

2022.02.13. 16:04:19

@kunzoo: No mert előtte a zsidók, majd a németek kitelepítése es vagyonuk elkobzása szilárd erkölcsi alapokon nyugodott? Az a pompás, "bezzegarégiek" generáció hozta létre a mérgesgázokat, gyujtóbombákat, két világháborút egyebeket.

Azt hiszem a blog írója nem ezt a témát boncolgatta

2022.02.13. 16:07:32

@szánmonoxid: Erkölcsi elhülyüléshez (züllésnek mondaná a magyar) az Orbán.rendszer vezetett.
A Kádár-rendszer a mostanihoz képest maga volt az erkölcs mintaképe.

Mondjuk így is lehet látni, feltéve ha elvakult

2022.02.13. 16:09:03

@midnight coder: tökéletesen igazad van abban amit nekem írtál

2022.02.13. 16:13:41

@p.a: Meg az azóta eltelt több, mint három évtized is.

Azt hiszem én is ezt írtam. Aki nemcsak olvasni tud hanem értelmezni is, az előnyre tesz szert

dekás dezső 2022.02.13. 16:14:15

Manapság is irgalmatlan mennyiségű alkohol fogy és a társadalom teljes keresztmetszetében használnak különféle drogokat. Kokaintól a legolcsóbb kutyulékokig bármi előfordul. Erőteljes probléma, hogy az olcsó, teljesen ellenőrizhetetlen összetlételű drogok versenyképesebb áron érhetők el, mint az alkohol.

2022.02.13. 16:16:52

@Irbisz: persze, mert kádár-apád egy nem túl magas, ám stabil miliőt biztositott, igy a lusta, dolgozni nem nagyon akaró népek mint mondjuk te, jól ellubickoltak a dágványba, mások meg alig várták, hogy valami jobb rendszer jöjjön.

Hat ez az, egyszerűbb állam bácsitól elvárni hogy gondoskodjon róluk

2022.02.13. 16:26:09

@Irbisz: bár a már 12 éve tartó orbán kormány erkölcsileg már jóval károsabb és őusztitóbb, mint amit a komenisták műveltek

Kérdés: hol látható az az ellenzék amelyik egy pozitív jövőképet fest fel? Most fogamzik? Sajnos nem látható egy kormányzóképes alternatíva. Egyébként Lázár egyszer megmondta, az országnak olyan politikusai vannak mint amit megérdemel. A politikusok közülük kerülnek ki és ha a társadallomnak nincs erkölcsi tartása akkor a politikusnak miért legyen. Példa vettem egy társasházban egy lakást, az első közös gyűlésen a lakótársak arról beszéltek, hogy lop a kormány. Okay, de utána minden munkát számla nélkül akartak csináltatni. Nekem negyven év svajc után ez több mint nevetséges

Szentgáli Zsolt 2022.02.13. 16:30:18

@Team Vincent: Köszönöm az észrevételt!
Valóban kifejezetten történelem-szakmai célú blogot írok. A poszt témája valóban az, ahogy Te utaltál rá: "Adatok Kádár-kor alkoholizmusához."

Szentgáli Zsolt 2022.02.13. 16:31:49

@dekás dezső: Jómagam is olvastam, hogy az alkohol-fogyasztás 1990 utáni csökkenése mögött álló egyik ok a kábítószerek növekvő fogyasztása lehet.

Szentgáli Zsolt 2022.02.13. 16:33:31

Tisztelt Olvasóim! Ezúton szeretnélek Beneteket tájékoztatni, hogy az egyik kommentelőt egy napra kimoderáltam, trágárság miatt.

midnight coder 2022.02.13. 16:36:06

@kunzoo: Most még. De várd ki a végét. Az igazi baj az, hogy míg a nácik és a komcsik agyhalála lokális volt (igaz, jókora helyeken) addig a mostani azért veszélyes, mert gyakorlatilag az egész civilizációt érinti. Mert az igaz ugyan, hogy ez a baj csak a nyugati civilizációban probléma, ugyanakkor az egész világ ettõl függ. Ma azért élhet ennyi ember a bolygón, mert van egy technológia ami lehetõvé teszi ezt - és ennek a technológiának a motorja a nyugati társadalom. Ennek a bukása máshol is tömeghalálhoz vezet majd - és itt nem 1x millióról beszélünk majd mint a Holocasust kapcsán, és nem is 10x millióról mint a kommunizmusnál, hanem milliárdokról.

Bandibacsi34 2022.02.13. 19:22:00

@Irbisz: Vajon miért adoztatjak agyon az alkoholt a svédek és a finnek? Mert degeszre ittak magukat! Azért régen is volt minőségi(BB) pia(boltban, 25-30 nem atlagvendegloben persze), meg igazán a sz. r pancsolgatas 1990-2005 között folyt!! Kukazok minden rendszerben voltak, de ma is vannak. Sokuk szeret koldulni is mert 1-2 óra alatt megkeresni annyit vele, hogy mint te egy fél nap alatt(persze jó hely is kell stb.) csak elmegy szipura és tarsaira. A Kádár rendszer egy tipikus 1955-1990 közötti nepjoleti rendszer volt(nyugati mintára), ami fokozatosan egyre jobb lett. Persze mindenki be lett hulyitve a nemet-osztrák-skandináv eletszinvonal ígéretével 1990 ben. Ahhoz képest visszamaradott volt. De 1990-2005 közötthöz képest aranykor.

midnight coder 2022.02.13. 20:17:33

@Bandibacsi34: Na ja. Csak mondjuk a svédeknél és a finneknél az agyonadóztatás után is marad annyi pénze a polgárnak, amibõl a családja meg tud élni. Ugyanez a magyar lumpenprolinál úgy néz ki, hogy a jövedéki adó elviszi a pénzt a gyerek könyvérõl, mert a napi adag meg kell hogy legyen, a Pistike meg legfeljebb hülye marad, lumpenprolinak úgy is jó lesz.

Ha az osztrák szint valóban utópia is lett volna, de szocializmus nélkül jó eséllyel kb. az olaszok szintjén lettünk volna. Az persze megint egy más kérdés, hogy a szocializmus után összeomolott minden, és azt azóta sem heverte ki a gazdaság. De ezt csak a nagyon naivak írják a 89-es választás számlájára - valójában a magyar életszínvonal pont úgy egy politikai döntés volt anno a KGST-n belül, ahogy a béketábor felszámolása is. De a béketábort nem mi döntöttük be, még csak nem is Gorbacsovék. Õk csak azt ismerték fel, hogy a béketábor nagy léptekkel halad a csõd felé. És pont úgy rohad szét, ahogy vagy 30 éve a nyugati civlizáció, csak mivel sokkal kisebb tartalékai voltak, így sokkal látványosabb volt a rohadás. Ami azt vetítette elõre, hogy a SZU-ban is lesz egy 1956 - ami az ottani viszonyok mellett eléggé lecsökkentette volna az elvtársak anyagi és személyes biztonságát. Na, ezért lett glasznoszty, peresztrojka, és ezért csinálhatott Horn bácsi pán-európai pikniket. 10 évvel korábban ez eszébe sem jutott volna, és kb. egyenértékû lett volna egy szibériai vasútjegyel, csak oda. Bónusz: és ezt a jóelvtársak már úgy 86 környékén tudhatták, akkor kezdõdött ugyanis a spontán privatizáció nevû folyamat, amit szintén nem kockáztattak volna ha nem tudják hogy vége a dalnak.

cardiobascuralis 2022.02.13. 20:26:01

@Team Vincent:
Nem kell hozzá elvakultság.
Az Orbán-rendszer közelebb van a Rákosi-rendszerhez, mint a Kádár-rendszerhez, annyi kivétellel, hogy Rákosi alatt sem volt államilag intézett sok százmilliárdos lopás évente, ezt a gazdád vezette be, Bodri.
De hát a hozzád hasonló fidesztrollok a gondolkodáshoz nem értenek, csak a seggnyaláshoz, igaz, abban világbajnokok. Minden segget nyalnak, amelyik eléjük kerül. A Rákosi-rendszerben te tapsoltál volna leghangosabban, hogy Éljen Rákosi!

cardiobascuralis 2022.02.13. 20:28:10

@Bandibacsi34:
2010-2022 közötthöz képest meg gyémántkor.

cardiobascuralis 2022.02.13. 20:30:17

@nyelv-ész:
Csak klasszikusok idézéséről volt szó.

2022.02.13. 20:48:57

@cardiobascuralis:
cardiobascuralis
2022.02.13. 20:26:01
@Team Vincent:
Nem kell hozzá elvakultság.
Az Orbán-rendszer közelebb van a Rákosi-rendszerhez, mint a Kádár-rendszerhez, annyi kivétellel, hogy Rákosi alatt sem volt államilag intézett sok százmilliárdos lopás évente, ezt a gazdád vezette be, Bodri.
De hát a hozzád hasonló fidesztrollok a gondolkodáshoz nem értenek, csak a seggnyaláshoz, igaz, abban világbajnokok. Minden segget nyalnak, amelyik eléjük kerül. A Rákosi-rendszerben te tapsoltál volna leghangosabban, hogy Éljen Rákosi!

Hogyan is volt az első bejegyzésemre? A Kádár korszak kar tételéről és az utána következő nemzedék erkölcsi nihilizmussárol írtam. Koszonom neked hogy soraiddal ezt az állítást vastagon aláhúztad.
A születésem, gyerekkorom és fiatalságom egy hazug világban telt el, ez volt a Kádár korszak, amiről neked fogalmad sincs. Emiatt hagytam el negyven éve hazámat, aki először meg és kitagadott, majd később vissza fogadott. Mindig arra törekedtem, hogy mindent objektíven, semlegesen értékeljék.
A múltat és jelent. A Rákosi korszak elvette családomtól mindenet, a gyárat házunkat, a Kádár korszak a jovokepemet. Bezárt fel évre mert demonstráltam azért a vélemény és szólás szabadságért, amiből te ocsmány módon lealazol.

2022.02.13. 20:52:35

@cardiobascuralis: Hogyan is volt az első bejegyzésemre? A Kádár korszak kar tételéről és az utána következő nemzedék erkölcsi nihilizmussárol írtam. Koszonom neked hogy soraiddal ezt az állítást vastagon aláhúztad.
A születésem, gyerekkorom és fiatalságom egy hazug világban telt el, ez volt a Kádár korszak, amiről neked fogalmad sincs. Emiatt hagytam el negyven éve hazámat, aki először meg és kitagadott, majd később vissza fogadott. Mindig arra törekedtem, hogy mindent objektíven, semlegesen értékeljék.
A múltat és jelent. A Rákosi korszak elvette családomtól mindenet, a gyárat házunkat, a Kádár korszak a jovokepemet. Bezárt fel évre mert demonstráltam azért a vélemény és szólás szabadságért, amiből te ocsmány módon lealazol.

midnight coder 2022.02.13. 22:00:13

@cardiobascuralis: Rákosi alatt gyakorlatilag mindent államosítottak, még az állampolgárok személyes tulajdonát is (Pl. lakások, lásd társbérletek kialakítása). Orbánék lopásai max. a gengszterváltás utáni idõszakhoz hasonlíthatók, amikor a szocik szétloptak kb. mindent ami mozdítható volt.

igazi hős 2022.02.14. 08:33:03

@midnight coder: De gyorsan elfelejtettük minden idők legszélesebb körű államosítását. (Segítek: MANYUP.) Orbán egy komcsi húzással kezdte a ténykedését és azóta is így folytatja.

@poszt: Jó vagy rossz volt a sör: a frissen csapolt Kőbányai kimondottan jó volt, de az üveges sörök mind vackok voltak. Emlékszem, Árpi barátommal sokáig vitatkoztunk, hogy zöld vagy piros címkés Dréher az igazi, aztán jártunk Szlovákiában és dobtuk a témát, mert az ottani olcsó sörök is lealázták.
Pálinkafogyasztás: nem hiszem, hogy reprezentatív az ismeretem, de gyerekkorom falujában '70-es években a legtöbb helyen volt saját pálinka. (Hullott gyümölcsből, mert "semmit nem dobunk ki".)

cardiobascuralis 2022.02.14. 13:59:50

@Team Vincent:
Hazámat, aki?
Szóval magyarul már sikeresen elfejettél, az látható.

Mellesleg én éltem a Kádár-korszakban, mégpedig itt, nem mentem el munkanélküli segélyért Svédországba, mert utáltam a munkát, mint te.

Azt elhiszem, hogy bezártak fél évre, de nem hiszem, hogy demonstráció miatt, inkább kmk volt az oka. Ha éltél akkor, tudod, mit jelent.

@midnight coder:
Most meg gyakorlatilag mindent ellopnak az Orbán-bűnszervezet tagjai részére.
A lakásokat nem államosították, a társbérlet, mint a neve is mutatja, bérelt volt, állami lakások, nem sajátok.
A manyupot az előttem szóló említette, 3 billió forint (3 ezer mlliárd). Az hol is van?
Meg az EU-s pénzek hol is vannak? Az vagy 40 ezer milliárd forint 2010 óta. Jóval több mint egy teljes évi magyar GDP.

A szocik lopásban tehetségtelen kezdő ipari tanulók sem lehetnek a gazdád mellett, Bodri.

Ti csoportvincével (lásd fentebb) együtt mindketten hithű kommunisták vagytok, mert egy narancsszínre mázolt kommunista rendszert támogattok. Rákosi leggerinctelenebb, minden elétek tolt segget nyaló hívei lettetek volna, ha akkor éltek.

@igazi hős:
Mi a szocializmus alatt (80-as évek második fele) is át-átjártunk Csehszlovákiába sörözni, egyszerű volt. Komáromig vonat, a vasútállomás a híd mellett van, és kb. 3 magyar sör árából megvolt a vonatjegy oda-vissza, a híd túloldalán meg sörmennyország. Az utolsó vonat meg valamikor éjfél után indult Budapestre, szóval kényelmesen el lehetett érni. A magyar (persze, csapolt) sörök önmagukban egyáltalán nem voltak rosszak, de azért a csehekhez képest igen.
(Vagy 15 éve egy cseh pasassal beszélgettem, szerinte a csapolt Dreher jó sör. Nem osztottam a véleményét.)

2022.02.14. 18:55:54

@cardiobascuralis: Hazámat, aki?
Szóval magyarul már sikeresen elfejettél, az látható.

Mellesleg én éltem a Kádár-korszakban, mégpedig itt, nem mentem el munkanélküli segélyért Svédországba, mert utáltam a munkát, mint te.

Azt elhiszem, hogy bezártak fél évre, de nem hiszem, hogy demonstráció miatt, inkább kmk volt az oka. Ha éltél akkor, tudod, mit jelent.

Csak addig van értelme egy diskurzusnak amíg megmaradunk egy intellektuális szinten. Sajnos hiányzik a normális vita kultúrához szugseges készséget.

Egyebkent, nem Svédország hanem Svajc. De hat ez nem is fontos

cardiobascuralis 2022.02.15. 01:37:43

@Team Vincent:
Jaja, ha visszafikáznak azon a szinten, ahogy te elkezdted, akkor máris felhúzod az orrod sértődötten.

"Sajnos hiányzik a normális vita kultúrához szugseges készséget."
Neked meg ezen felül hiányzik az alapszintű magyarnyelv-ismereted is.
Csak ezt a mondatot nézve:
vitakultúrához
szükséges
készséged - d: birtokos rag, t: tárgyrag
Svájcban jobb volt a segély, mint a svédeknél?

Szóval aki ennyire buta, mint te, az csak szálljon le a magas lóról, merthogy szellemi párbajban fegyvertelen vagy, mint a Lendvay ucából fizetett fidesztroll-fidesztálib elvtársaid mind egy szálig. Akinek ugyanis 80 fölött van az IQ-ja, az már nem vállalja ezt az aljamunkát.
Te még igen.

Szentgáli Zsolt 2022.02.16. 12:57:43

@Team Vincent: Kérlek, kerüld, a "buta tulok" jellegű kifejezéseket, mert ez a blog trágárságmentes, ez pedig határeset!

Szentgáli Zsolt 2022.02.16. 21:14:53

@Team Vincent: Ezúton szeretném tisztelettel megjegyezni, hogy az elmúlt napokban két kommentelőt is kimoderáltam egy-egy napra, trágárság miatt. Egyik sem nekem írt alpári stílusban, hanem lehet, hogy éppen Neked...
Egyébként sok érdekességet tervezem még kitenni, szóval szerintem benézhetsz még.
süti beállítások módosítása